De Montessorischool: Help mij het zelf te doen!


Gijs-ABBO-Montessori-_GPF1134-webresOp de Montessorischool is het belangrijk dat het kind veel met zichzelf bezig is en zichzelf zo probeert steeds verder te ontwikkelen. Natuurlijk is een goede ondersteuning van leerkracht en ouder daarbij van groot belang. Maar op de Montessorischool streven we naar zelfontwikkeling van het kind.

Montessorimaterialen zijn er voor diverse vakgebieden. We hebben verschillende werkplekken. Bij de onderbouw werken we met sommige materialen op een kleed op de grond. Zo hebben we meer plek om alles neer te kunnen leggen. Met andere materialen werken we aan tafel. De juf geeft uitleg. Daarin zegt ze alleen het nodige. Ook laat ze zien hoe we met het materiaal verder kunnen. Help mij het zelf te doen! We werken vervolgens alleen of in tweetallen zelfstandig verder. We leren door herhaling. Vaak kunnen we zelf ons werk controleren. De juf houdt onze vorderingen steeds bij.

“Help mij het zelf te doen!” geldt ook voor de oudere kinderen. De uitspraak vat de Montessori werkwijze goed samen. Ieder kind wil zich van nature ontwikkelen. De leerkrachten sluiten het onderwijs zoveel mogelijk aan op ieders behoeften. Dit gebeurt met de juiste materialen en een voorbereide omgeving.

De midden- en bovenbouw werken met Montessori materialen en methodisch lesmateriaal. Alle kinderen zien op het bord wat ze die dag gaan doen. Iedereen start de werktijd meestal met individueel werken. De rust in alle groepen bevordert de concentratie van de kinderen. Samenwerken kan na de pauze. Leerkrachten geven kinderen individueel of in kleine groepen instructie. Op de aftekenkaart kruisen de kinderen gemaakt werk af.

Onze school stimuleert alle kinderen zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Sommigen hebben moeite met de leerstof. Zij krijgen extra hulp van de eigen leerkracht of de remedial teacher. De verrijkingsgroepen zijn er voor kinderen die juist extra uitdaging nodig hebben Hier komen interessante projecten aan bod. Deze vallen buiten de standaard lesstof. Kinderen werken hieraan samen met gelijkgestemden. Ook beantwoorden ze hun eigen onderzoeksvragen. Daarnaast krijgen ze verrijkingsstof mee voor in de eigen groep. Zo werken de kinderen aan specifieke leerdoelen voor verrijkingsonderwijs “.

Voor meer informatie over de Montessorischool in Bergen op Zoom, kijk op www.montessori-boz.nl

 

 

 

 

 

 

Algemeen nieuws

Stichting ABBO is voor basisschool De Krabbenkooi op zoek naar…

Stichting ABBO is op zoek naar een directeur voor brede…

Stichting ABBO is op zoek naar een directeur voor brede…

Aan het eind van vorig schooljaar heeft bakker Groffen op…

De Rode Schouw biedt ook volgend schooljaar hoogbegaafdenonderwijs aan, ook wel…

Stichting ABBO (Algemeen Bijzonder Basis Onderwijs) is een schoolbestuur van…

Het bestuur van Stichting ABBO informeert u graag over het…

Wil jij als invaller aan de slag? Geef je dan…

Graag wil ik u namens het bestuur van ABBO informeren…

Woensdag 30 maart mocht groep 5 voor het eerst in…

Bekijk alle nieuwtjes

Facebook

Twitter